Halong Bay en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van peterenlida - WaarBenJij.nu Halong Bay en Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van peterenlida - WaarBenJij.nu

Halong Bay en Sapa

Door: Lida en Peter

03 Maart 2010 | Vietnam, Hanoi

Om te beginnen: alles gaat goed, goed gezond, mooi weer (boven de 25), we zijn lekker bijgekleurd, en genieten iedere dag!

We zijn vanuit Hanoi 3 dagen naar Halong Bay gegaan. Halong Bay is een van de mooiste baaien ter wereld (volgens de Vietnamezen) en ze komen dicht bij de waarheid. Het is een beschermde kust met ongeveer 2000 karstbergen. Het ligt op ongeveer 200 km van Hanoi. We zijn daar op een houten boot gegaan (een soort piratenschip) en deze heeft ons daar rondgevaren. De 1e nacht hebben we ook op deze boot geslapen. En...vooral gegeten, verse vis, slakken, krab en andere zeebeesten, heerlijk!De 1e dag was mistig, maar dat hoort bij Halong Bay en het geeft wel een mystiek beeld met rotsen die zomaar weer uit het water tevoorschijn komen. 's Middags zijn we gaan kanoen, door een grot en dan kom je eigenlijk in de berg uit. Het leek wel een sprookje. Leuk om te zien dat er apen op de bergen wonen. Een andere stop was bij een grote druipsteengrot waar we doorhenn zijn gelopen. De volgende dag zijn alleen wij en een gids, genaamd Olli,(de rest van de groep had een 2 daagse tocht geboekt) overgezet op een kleinere boot. Wij waren de enigste passagiers, dus eigenlijk hadden we een priveboot met gids, kapitein, kok, matroos en veel eten. We zijn naar een drijvend vissersdorp gegaan en daar in de kano gestapt naar een geweldig mooi strand. Daar hebben we een tijdje gelopen en van allerlei schelpjes geraapt. Na de maaltijd aan boord zijn we naar een eiland gebracht waar we hebben gefietst en gewandeld. De gids was erg vriendelijk en hij heeft ons veel van Vietnam verteld. Hij had er duidelijk plezier aan, en ging er voor zichzelf een uitje van maken. Op dit eiland hebben we de nacht in een hotel doorgebracht en de volgende dag hebben we een halve dag gevaren en daarna weer terug naar Hanoi. Hier zijn we 's avonds op de trein naar Lao Cai en vervolgens met een busje naar Sapa gegaan. (ongeveer 400 km)
In de trein hadden we 2 bedden in een 4 persoons coupe, het andere bed werd door een vader met zijn zoontje gedeeld. Even later kwam de conducteur het vrije bed geven aan en moeder met twee kindere en oma. Dus 8 personen in 4 bedden: de coupe was vol. We hebben een gezellige avond gehad met de Vietnamezen en op de een of andere manier heeft iedereen ook nog wel kunnen slapen.
Aangekomen in Sapa kwamen er gelijk vrouwen van de bergstammen op ons af om iets te verkopen. We hebben echter eerst ons hotelletje opgezocht. Sapa ligt hoog in de bergen en er wonen hier ongeveer 24 verschillende bevolkingsgroepen. Ze zijn herkenbaar aan hun kleurrijke klederdracht, en spreken allemaal een eigen taal. De omgeving is ontzettend mooi, bergen met terasen waarop van alles verbouwd wordt, vnl. rijst en mais, maar ook lekkere groenten. Op de marktjes is dus van alles lekkers te koop, het fruit is geweldig en voor ons onbekende fruitsoorten die we graag eten. Lida dus helemaal gelukkig! Sapa op zich stelt weinig voor, een kleine plek in de bergen waar wat wegen samen komen.
Er is echter dagelijks markt en dat is het punt voor toeristen en voor de bergvolken, want hier ontmoet iedereen elkaar. Nadat we Sapa hebben verkend hebben we de volgende dag een
motorfiets gehuurd. (dit hebben we 3 dagen gedaan) Eigenlijk niet te beschrijven wat we allemaal hebben beleefd; je gaat de gebaande wegen af en komt in diverse gehuchten waar de bergvolken wonen. Al;s je daar bent dan heb je direct contact, ze zijn geweldig open, en dan heb je de mooiste ontmoetingen. We werden bij de mensen thuis uitgenodigd, krijgt waanzinnig veel eten aangeboden, drank, fruit, thee enz. Onze magen kunne het goed aan. In een dorpje maakten ze het echt bont want daar was een feest aan de gang en we werden geacht daar aanwezig te zijn. Het was een waar drankfestijn, de mannen rolden van hun zitplek en werden door de vrouwen in het stro gelegd om hun roes uit te slapen! De kinderen kwamen ons eens bekijken en de vrouwen hielden wat afstand. Erg leuk om in hun 'huizen' te zijn: het zijn houten huizen, geen ramen en alles gebeurt in een ruimte. Slapen, eten, opslag van voedsel en de dieren (kippen, katten, varkens, honden) lopen door het huis. Kortom: dit past ons wel.
Het contact met de mensen gaat heel makkelijk want we hebben foto's van thuis bij ons en de mensen zijn echt nieuwsgierig. Waarschijnlijk snappen ze er niets van, maar dat maakt niet uit, het werkt goed. We blijven handen schuden en vriendelijk lachen. Ook delen we balonnen uit aan de kinderen en dat is ook altijd feest.
Vannacht gaan we met de trein terug naar Hanoi en dan gaan we een paar uur later met de trein naar Danang. De bestemming is Hoi An, waar we Janette gaan ontmoeten. (we hebben haar in Marokko ontmaoet en ze is 2 dagen in Hoi An) Het wordt daar echt warm, zo'n 35 graden. We zijn dus druk bezig onze winterkleding weg te geven en zomerkleding aan te schaffen.

• 02 Maart 2010 - 23:21

Corrie En Coen.:

We worden steeds blij van jullie reisverslagen.
    Lida , nog zeer bedankt voor je lange e-mail.Wat een techniek dat we zo met elkaar kunnen communiceren en dat ik je b.v. kan meedelen dat ons kabinet is gevallen , maar dat weten jullie misschien via andere kanalen ook al!
    We blijven jullie volgen.
    Blijf gezond en een goede reis verder over onze planeet .

• 03 Maart 2010 - 08:53

Hester:

He broer en schoonzus!

• 03 Maart 2010 - 08:56

Hester:

Sorry...drukte iets te snel op verzenden, vandaar nog een reactie!
    Jullie zien er stralend uit op de foto's. De omgeving is mooi, maar van jullie gezichten kan ik ook zeker genieten!!

dikke kus
    (ga jullie nu wel een beetje missen hoor)

• 03 Maart 2010 - 10:19

Ben:

Leuk weer een bericht van jullie. Ik kan niet wachten tot jullie weer terug zijn. Ik heb een autootje gekocht en kan dus vaker naar Borne komen.om jullie op te zoeken. Geniet maar van de rest van de reis.

• 03 Maart 2010 - 19:30

Fam. Van Dorst:

Heb weer met plezier naar jullie verslag gelezen. Geniet lekker van het weer.

Groetjes Jom, Hélène, Maggy en Rob

• 03 Maart 2010 - 21:02

Lia:

Hoi reizigers,
    Dit vind ik tot nu toe het mooiste van alle moois van jullie reis! Die karstbergen, supermooi en dan die mensen. Ik zou er ook waanzinnig van genieten! Kan niet wachten op al die verhalen straks.
    Geniet verder............
    lieve groet, Lia

• 04 Maart 2010 - 06:15

Heike Van Schaik:

Hoi hoi
    Laat ik ook maar eens reageren :)
    Klinkt alsof jullie het erg naar jullie zin hebben. Net een sprookje. Zo voelt het voor mij ook wel eens, op zo'n moment zijn de foto's nooit goed genoeg om het beeld te laten zien hoe jij het ervaart en ook lastig om het onder woorden te brengen. Leuk verhaal. Nog veel plezier met de rest van de reis, maar dat gaat vast wel lukken!

• 04 Maart 2010 - 06:36

Sabine:

Hallo vakantiegangers,
    Wederom een prachtig verslag van jullie en schitterende foto's. Kan wel jaloers worden op de temperatuur bij jullie, hier is het nog steeds koud en guur. Veel plezier nog samen. Tot jullie volgende reisverslag. Groetjes

• 05 Maart 2010 - 09:39

Bea & Joachim:

wat zullen jullie het naar je zin hebben .
    prachtige verslagen,om jaloers op te worden. maar het is jullie gegund. nog heel veel plezier verder. ps: twente staat nog steeds 1 punt van koploper psv af HI HI. groetjes uit nijverdal city centraal. doei doei

• 05 Maart 2010 - 19:03

Sinie EnFreddie:

Hallo Globetrotters.
    Wij hadden gisteren een verjaardag van Hester haar schoonvader 65jaar en waar ging het over!!!JULLIE,hoe fijn het is,dat je zo met elkaar kunt communiceren.Je kunt het aan jullie gezichten zien dat je het enorm naar je zin hebt.
    Geniet nog samen van deze geweldige reis en wij genieten van jullie reisverhalen.
    Groetjes van ons uit het koude Borne.
    Sinie en Freddie.

• 06 Maart 2010 - 19:58

Renate Olde Olthof:

Hallo Peter / Lidia,

Nog bedankt voor je leuke
    email.
    Wat maken jullie een boel mee zeg.... geweldig.. en het weer is super bij jullie.. bij ons is het nog steeds koud (vannacht -10)
    Shelly heeft weer last van steentjes in de gal.. maar ze blijft positief... blijf schrijven/ en gezond !! Groetjes van ons en lxxfs Renate

• 07 Maart 2010 - 09:28

Vera:

Wat leuk dat we zo kunnen lezen wat jullie aan het doen zijn!
    Zo te horen hebben jullie het erg naar je zin. Bij ons kwamen gisteren de eerste zonnestraaltjes door de wolken. Mams zei dat ze bij jullie niet eens konden zwemmen?
    Wij wel, we zijn gisteren naar Preston Palace geweest.
    Xxxx

• 07 Maart 2010 - 11:01

Hans En Annette:

Alweer heerlijk om te lezen en te zien hoe jullie genieten van het levendige Vietnam. En wat ook mooi is: dat de mensen daar ook van jullie kunnen genieten. Wat fijn dat jullie gezond en wel je reis maken en voortzetten. Nieuwe ervaringen, ontmoetingen... mooi. We genieten een beetje mee. Hier schijnt nu echt de zon, langzaamaan lost het ijs in het water op. Ook in het vogelgezang klinkt het voorjaar. sNachts nog steeds vorst. Lieve groet H&A

• 08 Maart 2010 - 20:49

Dianne:

Hallo vakantiegangers
    Heerlijk de verslagen te lezen, de foto's te zien. Geweldig wat een ervaring voor jullie. Super, genieten!
    Ik kan me voorstellen dat jullie nog ergens de komende weken een trein gaan missen en de reis lekker laten uitlopen. (mmmh goed idee..... laat het wel even weten haha)
    Hele fijne tijd nog en Lida zie je ergens in april.
    Groetjes Dianne

• 10 Maart 2010 - 09:48

Ben:

Hoi Peter en Lida
    Dank voor het mailtje.Ik heb een Golf GT66 van 1988, heeft de laatste 10jaar binnen gestaan en niet gereden.Ziet er naar omstandigheden en leeftijd behoorlijk uit.Het weer gaat op het ogenblik een beetje beter.Alleen snachts nog vorst.Volgende week zaterdag 20 mrt een sleuteldag in Didam. Met de PX. Nieuwe versnellingskabels.Dan gaat het misschien makkeler met mijn linker hand. Tot spoedig weerziens. Heel voorspoedige reis verder.

• 11 Maart 2010 - 09:09

Natasja:

De manier waarop jullie alles omschrijven het lijkt wel een tekst uit een reisbrochure, ik wil ook......
    Geniet er nog maar even van; de lente begint nu ook heel voorzichtig hier.
    Grtjes Natasja