Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van peterenlida - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van peterenlida - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Lida en Peter

11 Maart 2010 | Vietnam, Hoi An

We hebbem weer eens een nacht in de trein doorgebracht van Hanoi naar Hoi An, een reis van 16 uur. We zaten dit keer met 2 Nederlanders in een coupe, een echtpaar die een maand door Vietnam aan het reizen waren. Was gezellig, weer eens in je eigen taal te babbelen.
In Hoi An was het echt heet, zo heet dat we tussen de middag de hotelkamer opzochten om onder de airco weer even bij te komen, of even een duik in het zwembad. Hoi An ligt aan de Chinese Zee, dus altijd wel wind. We zijn eerts eens even het stadje wezen verkennen. Hoi An is een van de weinige plekken die niet door de Amerikanen geheel vernield is, er staan nog enkele oude huizen en deze liggen prachtig aan een rivier. Het doet allemaal gezellig aan. Hoi An staat bekend om de lampions (die ze van zijde maken, Hoi An is een dorp van wevers en kleermakers). Door het hele dorp hangen lampions, de brug wordt er mee verlicht dus iedere avond even kijken.
Aan het water is de markt, overigens wel heel druk. Een heel gekrioel van Vietnamezen die daar met hun bootjes komen om groente, kleding en vis te verkopen.
We hebben Jannette ontmoet en met haar een avond doorgebracht. Gezellig om haar weer eens te ontmoeten en te horen van onze wederzijdse reiservaringen.
We zijn middag aan het strand geweest. Dit is echt zo'n tropisch strand met palmbomen en erg hoge golven. Geweldig om lekker de golven in te duiken en je te laten meeslepen (en veel zout water happen...) De Vietnameze vrouwen en kinderen gaan met al hun kleren te water, ziet er wel grappig uit.
In het dorp hebben we contact gelegd met een stel jonge knapen die een soort reisburo hebben. We zijn met twee gidsen (genaamd Ting en Tang, dus eindelijk eens makkelijk voor ons te onthouden) op de fiets door de omgeving getrokken. Met de lokale pont naar een eiland in de rivier en daar een geweldig mooi stuk Vietnam gezien. Erg bijzonder was een brug gemaakt van bamboe waar we met de fiets overheen moesten. Daarna hebben we een boerderij bezocht om van alles te weten te komen over de heerlijke groenten en kruiden. We hebben daar ook 'geholpen' met de grond te bewerken en een maaltijd te bereiden. Hoe dan ook....we hebben weer eens geweldig gegeten.
De dag daarop zijn we met de jongens (vandaag waren het Ting en Mien, dus ook te onthouden) van het reisburo wezen abseilen. Dit gebeurde niet aan een rotswand, maar in en bij tempels in grotten. Na een goede instructie en oefeningen kregen we het abseilen behoorlijk onder de knie. Op de berg klimmen en dan abseilend de grot in, echt heel bijzonder en ook wel een beetje spannend, want je hangt aan twee touwen en je kunt de bodem niet zien. De laatse afdaling was in een 55 meter diepe grot, hier kon je echt niet zien waar het eindpunt zou zijn. We kwamen midden in een tempel terecht achter een groot Buda beeld en plaatsen waar mensen offers brengen. Wel een raar idee om zomaar uit de lucht te komen vallen en in de tempel uit te komen.
Inmiddels heeben we weer 9 uur in de trein gezeten en zijn we in Nha Trang aangekomen. Vanuit hier pakken we de bus naar Dalat. Dalat ligt hoog in de bergen en daar gaan we een trektocht van 3 dagen maken door de jungle en de bergen. Kunnen we eindelijk weer eens in een tent slapen.
Kortom we zijn druk en actief bij 36 graden....

• 11 Maart 2010 - 13:50

Brigit:

Hee nu ben ik de eerste.
    Wat leuk dat jullie het leuk vinden. Ik zie jullie terug op mijn verjaardag:P
    Nou doeiii

• 11 Maart 2010 - 13:54

Brigit:

Gaaf man dat abseilen dat wil ik ook een keer doen.

• 11 Maart 2010 - 15:07

Sabine:

Hoi vakantiegangers,

Volgens mij kunnen jullie straks helemaal niet meer wennen als je terug bent in Nederland.
    Daar gaat alles zo rustig. Jullie hebben straks heimwee daarna toe. Jullie verslag was trouwen weer leuk om te lezen. Jullie zijn echte avonturiers. Tot het volgende reisverslag.
    Geniet er nog lekker van.

• 11 Maart 2010 - 16:29

Corrie.:

Dank voor jullie prachtige foto's en het reisverslag.Het is zo leuk jullie te volgen, maar wat zijn jullie "waaghalzen"!Inderdaad aktief met die hitte!Maar op deze manier maken jullie veel mee! Ik begrijp dat jullie de mensen ook erg aardig vinden? Lieve Peter en Lida geniet er nog lekker van, liefs Coen en Corrie.

• 11 Maart 2010 - 18:34

Natasja:

respect hoor, dat zijn echte diepe grotten waar jullie in abseilen.
    Prachtige kiekjes hoor. Ik moet zeggen dat ik de bamboebrug minstens net zo spannend er uit vindt zien. Grtjes Natasja

• 11 Maart 2010 - 18:35

Marieke:

wauw!!! wat hebben jullie het moooiii!!!
    dat denk ik steeds als ik jullie verslagen lees!
    (en wat is Deventer dan SAAI, peter!)Ga goed en gezond verder met het heel erg genieten van alles!

groetjes Marieke

• 11 Maart 2010 - 18:56

Stan:

hoi,
    lueke foto's!!!

groetjes stan

• 12 Maart 2010 - 10:33

Sinie:

Dank je wel voor de prachtige kaart,wat genieten jullie,en wat zien jullie veel.
    Het abseilen,wat gaaf,maar gelijk ook wel eng,zo afzakken in de diepte.
    Lida,je krijgt de groeten van Huub en Manon,had ze van de week een paar paaseitjes gebracht.
    Geniet nog van alles wat op jullie pad komt en ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs Sinie.

• 13 Maart 2010 - 20:43

Lenie Van Geenen:

Mooi om zo in contact te komen met een boeddha, wel heel speciaal. Geniet nog heel intens want de tijd vliegt nu voorbij en voor jullie het weten sta je weer in het dagelijkse leven. Wel een heel bijzondere inbreng voor supervisie,Lida. Over cultuurverschillen heb je genoeg te vertellen.
    groetjes, Lenie

• 14 Maart 2010 - 19:51

Ben Spoelstra:

mooie foto,s ik wens je nog een leuke reis verder
    geniet ervan. ik ben bij Lippina opvisite ik hoorde het van mijn moeder,ik kreeg de invormatie van de vriend van haar, groet van je neef Ben en Gerja
    uit Rotterdam en ook groetjes van Lippinaen Jan-Willem